2017年10月14日土曜日

2017.10.14 JACET関西第2回講演会 講師

1. 日時:2017年10月14日(土)15:30~17:00
2. 場所:同志社大学 今出川キャンパス 良心館4階 409室
交通アクセス
3. テーマ:理系ESPの教材開発と活用
4. 演題と講師:(1) 「日本人医学生のための英語問診教材の評価」
ロバート パーキンス 先生(京都府立医科大学)
(2) 「工学系学習者のためのe-Learning語彙学習システム」
石川 有香 先生(名古屋工業大学)
(3) 「学部・大学院の連携による生命科学系教材」
服部 圭子 先生(近畿大学)
5. 概要:ESP教育では,学習者のニーズに基づき,ジャンルの特徴を取り入れた,オーセンティック・テキストを用いることが多い。しかし,課題も指摘されている。本シンポジウムでは,理系大学での3つの実践例を紹介し,新たなESP教材開発・教材活用にむけた提案を行う。(1) 日本人医学生のための英語問診教材の評価:正確な問診は,医師の必須技術である。従来のESP教材では,英語母語話者との文化的差異や英語運用能力のレベルによって問題が生じるため,その解決方法を提案する。(2) 工学系学習者のためのe-Learning語彙学習システム:工学系自主用ESP語彙教材では,何を,どこまで,どう教えるかが問われる。学習者のニーズ,習熟度,学習スタイルに合わせて学習できるe-Learning学習システムを紹介する。(3) 学部・大学院の連携による生命科学系教材:ジャンル概念を導入した,生命科学系の学部生向けのESP教材と教師用マニュアルの作成を紹介し,大学院でのESP教育実践について述べる。
 フライヤー (Flyer) http://www.jacet-kansai.org/file/2017L2(HP).pdf

The JACET Kansai Second Lecture Meeting of this academic year by the ESP SIG will be held as follows:
1. Date: Saturday, October 14, 2017, 15:30–17:00
2. Venue: Rm. 409, Ryoshinkan Bldg., 4F, Doshisha University, Imadegawa Campus (https://www.doshisha.ac.jp/information/campus/access/imadegawa.html)
3. Theme: ESP Materials Development for the Sciences
4. Titles & Speakers:(1) Evaluating history taking instructional materials for Japanese medical students
Prof. Robert Perkins (Kyoto Prefectural University of Medicine)
(2) A vocabulary e-Learning system for engineering students
Prof. Yuka Ishikawa (Nagoya Institute of Technology)
(3) ESP materials and instructor manuals for undergraduate and graduate students in life sciences
Prof. Keiko Hattori (Kindai University)
5. Abstract: A core concept of the ESP approach is to identify genres that individual learners need and then tailor lessons to enable them to utilize those genres. To reach this goal, authentic materials are often used, but issues arise. This symposium presents proposals for materials development and utilization for three scientific fields: medical sciences, engineering, and life sciences. Part 1: Evaluating history taking instructional materials for Japanese medical students. Presented here are ideas for screening authentic materials by analyzing an actual lesson plan for teaching Japanese medical students a method for taking patient history in English. Part 2: A vocabulary e-Learning system for engineering students. Introduced here is an ESP vocabulary e-Learning system for engineering students designed to fit learner needs, proficiencies, and learning styles. Specifically addressed are what aspects of what vocabulary ESP learners need to know and the best way to teach it to them. Part 3: ESP materials and instructor manuals for undergraduate and graduate students in life sciences. This section will show how ESP concepts can be included in English teaching materials and instructor manuals for university students in the life sciences.
We look forward to meeting you all.

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